Atlantik ih nije vratio
Svake godine sredinom travnja
cijeli svijet obilježava godišnjicu potonuća jednog od najljepših i
najvećih brodova – Titanica. Na svome prvom putovanju udario je u ledenu santu
i nestao u hladnim dubinama Atlantika, noseći sa sobom 1500 žrtava. Više od stoljeća zaokuplja maštu pisaca, filmaša i kolekcionara i postao je legenda i
opsesija mnogim ljudima.
Ipak, jedan je
brodolom načinio duboku, bolnu ranu dalmatinskim mjestima, odnijevši sa sobom
38 duša u modri grob i time dobio naziv hrvatski
Titanic. Bio je to teretni brod Daksa,
vlasništvo Dubrovačke plovidbe, koji je nestao u dubinama Atlantika 26.
siječnja 1930.g. Tragedija je utoliko bila veća jer je iza poginulih ostalo 53
nezbrinute djece i 18 udovica, a mjesta diljem obale bila su zavijena u crno. Ni
naš otok nije bio pošteđen. Na Daksi
se našlo osam Hvarana, a samo će se njih trojica – samom providnošću i srećom -
spasiti.
Izgubljeni u
Biskaju
Daksa je
izgrađena 1911.g. u Velikoj Britaniji.
Bila je duga 112,4m, a široka 15 m . Mogla je ukrcati 7500 tona tereta, a
stapni parni stroj od 2400 KS pokretao ju je brzinom od solidnih 11 čvorova.
Svakako je to 1930. g .
bio brod kojim se Dubrovačka plovidba mogla ponositi. Uz Daksu, postojala su još dva identična broda, Dubravka i Bosanka.
Ne znajući da kreću na svoju posljednju plovidbu, Daksa je pod vodstvom mladog dubrovačkog kapetana Vlaha Baletina krenula 8. siječnja 1930. godine iz Vranjica, noseći cement namijenjen tuniskim kupcima. Brod je nakratko svratio uDubrovnik
kako bi popunio zalihe ugljena i bio je to posljednji susret Dakse sa jadranskom obalom. Daksa je, nakrcana teretom željezne rude,
isplovila iz tuniske luke La Goulette za Rotterdam
19. siječnja, gdje se očekivala početkom veljače. Plovidbeni put vodio ih je uz
španjolsku i portugalsku obalu do Biskajskog zaljeva, odakle bi uplovili u
kanal La Manche i nakon nepuna dva tjedna plovidbe stigli u najveću europsku
luku Rotterdam .
Ne znajući da kreću na svoju posljednju plovidbu, Daksa je pod vodstvom mladog dubrovačkog kapetana Vlaha Baletina krenula 8. siječnja 1930. godine iz Vranjica, noseći cement namijenjen tuniskim kupcima. Brod je nakratko svratio u
Kapetan Baletin
i njegova mnogo starija i iskusnija posada znali su da na putu moraju proći
opasnim i nepredvidivim područjem – Biskajskim zaljevom, koji od davnina slovi
među pomorcima kao groblje brodova. U
Biskaju su česte oluje i silovite ciklone, te je plovidba ponekad iznimno
teška. Prvu jaču oluju Daksa je osjetila 24. siječnja, ali uspjeli su nastaviti
plovidbu. Sljedećeg dana je nevrijeme još pojačalo i parobrod se mučno i sporo
probijao naprijed. Prema sačuvanim zapisima i brodskim dnevnicima, u nedjelju
26. siječnja sve brodove u Biskaju dočekala je prava apokalipsa - golemi
valovi, posve crno nebo, silovita grmljavina i udari vjetra od nevjerojatnih
120 čvorova. Obalne radijske postaje primale su očajničke pozive u pomoć sa
brodova kojima u takvome nevremenu nitko nije mogao pomoći. Jedan od tih
brodova bio je još jedan brod Dubrovačke plovidbe, Ivo Račić, u čijem brodskom dnevniku stoji: “Za vrijeme jake vijavice jedan jaki val udario je u kormilo…brod je
odmah izgubio vladanje i dok je bio pobočno vjetru, otvorilo je more skladište
br. 4 i nalilo ga vodom. Videći se u pogibelji i za opći spas, stavlja se stroj
svom snagom naprijed, da bi se povratio pravac na more, što je i uspjelo.
Utoliko se radi na osiguranju kormila,ali ovi radovi su oteščani i zavlačuju se
usred vijavice i jakih valova, koji se prelijevaju preko krme.” Ovaj brod
uspio je otkloniti kvar i izvući se iz oluje.
U 13.07 sati telegrafist na Daksi, Anđelko Seidl, odaslao je po nalogu kapetana Baletina prvi SOS, nakon što je jedan golemi val probio pokrov na jednom od skladišta i ono se počelo puniti morem. Taj su poziv primili mnogi brodovi, među njima i spomenuti dubrovački parobrod Ivo Račić, te obalne postaje. No, već u 13.58 sati Seidl šalje poruku kojom opoziva traženje pomoći jer za Daksu navodno više nema pogibelji. A onda U 15.19 sati britanski parobrod Andalusian i jedna portugalska obalna postaja primili su drugi SOS. Brod se tada nalazio 11 nautičkih milja sjeverozapadno od španjolske lukeVigo , nadomak rtu
Finisterre. Bio je to posljednji glas sa Dakse.
I od tada - tišina.
U 13.07 sati telegrafist na Daksi, Anđelko Seidl, odaslao je po nalogu kapetana Baletina prvi SOS, nakon što je jedan golemi val probio pokrov na jednom od skladišta i ono se počelo puniti morem. Taj su poziv primili mnogi brodovi, među njima i spomenuti dubrovački parobrod Ivo Račić, te obalne postaje. No, već u 13.58 sati Seidl šalje poruku kojom opoziva traženje pomoći jer za Daksu navodno više nema pogibelji. A onda U 15.19 sati britanski parobrod Andalusian i jedna portugalska obalna postaja primili su drugi SOS. Brod se tada nalazio 11 nautičkih milja sjeverozapadno od španjolske luke
Nekoliko dana
kasnije more je naplavilo na portugalsku obalu nekoliko komada drva, ostatke
čamaca i pojaseva za spašavanje, drvene komade zapovjedničkog mosta i pluta za
spašavanje sa natpisom “Daksa”, manji drveni brod na kojem je pisalo Dubrovnik i dva
neprepoznatljiva tijela. Tada je svima bilo jasno da je brod zauvijek nestao u
dubinama i da nema nade da je bilo tko preživio. Najcrniji scenarij se
obistinio.
Službeno
izvješće navelo je da je glavni uzrok tragedije to što Daksa nije imala zatvorenu i zaštićenu palubu, pa su more i visoki
valovi mogli nesmetano preplaviti palubu. Premda je brod bio čvrst i dobre
konstrukcije, nevrijeme je uzrokovalo pojačani prodor vode u štive. Vjerojatno
je i teret bio nepravilno raspoređen u skladištima, a nije isključena ni
mogućnost da je Daksa, želeći se
približiti kopnu i možda se usidriti dok oluja ne prođe, udarila u hridi i
potonula. Brod već 88 godina leži na dnu tamnog Atlantika i vjerojatno nikada
neće do kraja otkriti tajnu svoga potonuća.
Oni koji se
nisu vratili
Među 38 nestalih
mornara bilo je pet ljudi sa našeg otoka: treći časnik Nikola Kolumbić (rođ. 1902.g. u Sv. Nediji), kormilar Mate Bibić - Haloc (rođ. 1895. u Hvaru,
oženjen, otac jednog djeteta), kormilar Nikola
Bibić -Haloc (rođ. 1904. u Hvaru), ugljenar (ložač-fogist) Juraj Karković - Trentin (rođ. 1907. u
Hvaru) i Juraj Zaninović-Gornji
(rođ. 1895.u Velom Grablju).
Sjećanje na ovu
tragediju nije izblijedjelo među starijim Hvaranima, kao ni barba Zorkotu
Maričiću-Banjušu koji mi je ispričao priču o onima koji su u ovoj tragediji
ostali bez svojih najmilijih. U vrijeme kada se dogodila havarija nije imao ni
godinu dana, no među Hvaranima se vrlo često spominjala i prepričavala, što je
i on često slušao u svojoj mladosti.
Časnik Nikola
Kolumbić bio je zaručen s Katicom Carić, učiteljicom iz Svirača, lijepom
djevojkom tamne kovrčave kose. Nedugo prije njegovog odlaska na Daksu otkrila
je da je trudna i odredili su da će se vjenčati čim se vrati. Teško je
zamisliti trenutak kada je saznala da se njezin čovjek neće nikada vratiti.
Nekoliko mjeseci kasnije rodila je sina i dobio je ime po ocu kojeg nije nikada
upoznao – Nikica. Barba Zorko je ispričao kako je neutješna Katica željela da
njezin sin nosi prezime nestalog oca, te je pisala molbu za odobrenje direktno
kralju Aleksandru u Beograd . Dječak je dobio
očevo prezime i kasnije ga je životni put odveo u Zadar, gdje je postao ugledni
profesor na Filozofskom fakultetu i izniman i cijenjeni znanstvenik. Njegova
majka nikada se nije udala. Utkala je svu svoju ljubav u malenog Nikicu,
najveći dar od čovjeka njezinog života.
Ugljenar Juraj
Karković-Trentin bio je najstariji sin u svojoj obitelji. Možda ga je ta
činjenica obvezala na traženje posla na brodu i zarađivanje kruha sa sedam
kora. Teško je reći kakav je bio životni put mladog Jureta. Zamišljam ga kao
nasmijanog, pomalo vragolastog mladića. Jedini njegov trag sačuvan je na
mramornom stupu oltara sv. Petra i Pavla u Velu
crikvu. Iz inata, šale ili dosade urezao je oštrim predmetom svoj potpis: Juraj Karković Trentin 9/4/1921. Je li
to bio, na neki način, njegova naznaka oproštaja sa rodnim gradom? Je li htio
pobjeći u svijet iz teškog života male, skučene sredine? U starom ormaru
Trentinovih nalazi se pohabani, požutjeli primjerak časopisa Jadranska straža. Datum je ožujak 1930.,
dva mjeseca nakon tragedije. Netko je izrezao sliku Dakse, posljednje počivalište njihova sina i brata. Netko je prije
88 godina plakao nad tom slikom, grčevito držeći trag hladnog, željeznog groba.
Je li to bila Juretova sestra Marija, koja se udala za Stipeta Bibića – Haloca
i odselila u Ameriku? U tragediji Dakse
Stipetu su nestala dva brata, kormilari Mate i Nikola. Tako je ruka smrti
obuhvatila dvije hvarske obitelji.
Zanimljiv je
slučaj Grabljanina Jurja Zaninovića. Njegovo se ime ne nalazi na popisu
nastradalih, dok u Grablju na nadgrobnom spomeniku piše: potopjen u Biskaju. Članovi njegove obitelji smatraju da je plovio
na tuđu matrikulu, što nije bila rijetkost u to doba. Iza sebe je ostavio
uplakanu djevojku Mariju Tomičić iz Grablja, koja nakon njegove smrti nikada
nije prestala nositi crninu i nikada se nije udala.
Brodski
mačak i košuljica
Tri mornara s
našeg otoka - Jure Žbura, Toni Buzolić-Mujo i Ivan Šćepanović iz Sv. Nedije- izbjegli
su havariju Dakse, jer nisu otišli na
posljednje, kobno putovanje.
Sasvim slučajno
sam pronašla u rukopisu barba Cviteta Butorovića (1909.-1993.) zapis kako su se
spasili mornari Žbura i Buzolić. Barba Cvite je pisao o tragediji Dakse, koja
je izazvala veliko zanimanje i sućut među Hvaranima, te se dio te priče
prepričavao i ovako:
“…Među hvarskim mornarima nalazio se je i Sime Zbura,
ali već kao starija osoba, i u navigaciji naslušao se svakih priča, i stojeći
kod barkariza za dolazak u brod, i primjeti broskog mačka gdje se iskrcava iz
broda na kraj, mozda mu je trebala druzica, koja na brodu nije postojala, ali
kod starijih mornara postoji uvjerenje, da kad mačka napusti brod, da se brodu
ne pise nista dobro. On to ispriča Tonetu Mujotu što je vidio, jer su oboje na
brodu bili ložači, a i stariji od ostalih Hvarana na brodu. Oni dojdu do
zaključka, da se odmah iskrcaju iz broda. Oni dobiju svoje isprave, i vrate se
u Rijeku i iz nje vrate svojim kućama u Hvar. I zahvaljujuć ovom slučaju ovog
mačka, oni ostanu zivi.”
Među Hvaranima
se također prepričavalo da je Toni Buzolić zakasnio na ukrcaj – i tako se
spasio- jer se večer prije napio. Također se prepričavalo da je Šime Žbura
rekao Juretu Trentinu: “Ma ca greš na oti stori brod?”, ali ga mladi Trentin,
željan vidjeti i doživjeti svijet, nije poslušao.
Treći koji se
spasio, Ivan Šćepanović iz Sv. Nedije, imao je 18 godina kada ga je na Daksu pozvao njegov rođak Nikola
Kolumbić, treći časnik nastradalog broda. Na dan kada je Daksa iz Vranjica doplovila u dubrovačku luku, Ivan se nije odazvao
pozivu na ukrcaj. Skrivao se po dubrovačkim ulicama dok brod nije otplovio. Kasnije
je izučio za mesara i vratio se na svoj otok. Za mladog Ivana su govorili da je
rođen u košujicu (tanka mrežica koja
prekriva kožu novorođenog djeteta) i da se ona trebala čuvati cijeli život uza
se, poput nekog talismana. Nekim čudom – ili providnošću – spasila ga je od
havarije Dakse i kasnije u vihoru II.
svjetskog rata.
Svako
dalmatinsko mjesto koje je izgubilo nekog svog u tragediji Dakse ima svoju priču. Ovo je pokušaj prepričavanja naše, otočke
priče i sjećanje na petoricu mornara koji su prije 88 godina ostavili život u
tamnom, modrom atlantskom grobu.
Voda raste! Ispunjava svaki kutić, dere, vuče, tjera i
siše i pritiska….a tada je brod savladan. I brod nestaje u moru. Gore na mostu
stojiš ti, kapetane moj, mirno, čvrsto i ozbiljno. Posve daleko jeca harmonika:
Pripremite se, pripremite se, sad plovimo u vječnost – Bog neka bude s nama!”
Iskreno i od
srca zahvaljujem svima koji su mi pomogli u stvaranju ovog teksta: barba
Zorkotu Maričiću-Banjušu, gđi Lini Miličić, barba Ivotu Zaninoviću-Zani, Dinkotu
Kovačeviću (Krajević-Trentin), Draženu Butoroviću-Babotu i ekipi na Free For
radiju.
Korišteni su podaci iz feljtona Marijana Žuvića "Daksa - hrvatski Titanic", objavljenom u Slobodnoj Dalmaciji 17. siječnja 2000.g.
Objavljeno u listu "Kruvenica" 2012.g.
Primjedbe
Objavi komentar