For do Portugala!
Hvarsko
brodarstvo je u 19.st. imalo oko 40 brodova na jedra koji su plovili između
Jadrana i Levanta, odnosno do Grčke. To su bili brodovi na jedra, koje su u tom
razdoblju počeli potiskivati parobrodi. Hvar nikada nije imao jaku flotu kao,
primjerice, Boka Kotorska, Dubrovnik
ili Lošinj, no postojali su brodari-trgovci koji su trgovali u Italiji ili
Grčkoj.
U razdoblju kada
počinje naša priča, 1850 – ih, u moru oko Hvara i Visa nestalo je srdele, koja
je bila jedna od glavnih izvora prihoda Hvarana. Nisu neobični takvi periodi
nestašice srdele, no za tadašnje hvarske ribare, a time i cijelu lokalnu zajednicu, taj je period bio gotovo poguban.
Sušenje mreža u tada pustoj Križnoj luci, početak 20.st.
A onda je ribar
Tomažo Novak Bonaparte napravio neobičan podvig. Taj Bonaparte nije dobio ime
po slavnom vojskovođi Napoleonu, nego je to bio obiteljski nadimak, jer Novaka ima u Hvaru
"milijardu" i jedino su se razlikovali po nadimcima. Dakle, priča
kaže da je djed tog Bonaparte Novaka zaslužio porodični nadimak dijeleći ribu
među članovima posade broda. Zvali su ga Bonaparte jer je davao "bona parte" – dobar dio.
Forski ribari na Fabriku, oko 1930.
Što je učinio Tomažo Bonaparte Novak, unuk tog prvog hvarskog Bonaparte, da
ga povijest i danas pamti? 1860.g., usred nestašice srdela u Jadranu, koja je,
kako smo spomenuli, pogodila Hvarane, doplovio je u grčku luku Patras kako bi
prodao barile soljene ribe. Tamo u luci je od posade jednog sicilijanskog broda
čuo da između Sicilije i Afrike postoji neki otok Lampedusa, koji obiluje
plavom ribom, ali je skoro nitko ne lovi. Tomažo je donio odluku da će
sljedećeg proljeća krenuti u ta nepoznata mora. Tijekom zime je popravio brod,
nabavio dosta praznih barila za srdele i čak se zadužio. Iz današnje
perspektive, za tadašnje vrijeme bio je vrlo odlučan i uporan čovjek, jer je tu
odluku donio u dobi od 46 godina. Kada je u proljeće 1861. odlučio krenuti na
taj dalek put, na brodu je imao 7,8 članova posade. Kapetan duge plovidbe Luka
Dančević, rodom iz Jelse, koji je istraživao i pisao o ovoj temi, pretpostavlja
da su se među posadom našli Tomažev sin Dominik (Menego), koji je završio
nautičku školu i Prosper Maričić Banjuš. Njihov brod nazvan je Mose, i po vrsti
je bio pelig. To je bio brod sa dva jedra, dužine 20 i širine 8 metara . Nije bio
prikladan za tako dalek put na Sredozemlje. No, ipak su krenuli, ispraćeni
plačem ukućana i žaljenjem Hvarana, koji su ih opisali kao one koji se neće
vratiti sa tog puta.
Nije bilo lako
pronaći otok Lampedusu. Taj otok velik je kao pola naše Šolte, a dobio je ime
po čestim sijevanjima (lampo na talijanskom jeziku znači munja). Nakon dva tjedna plovidbe,
krajem travnja 1861.g., Tomažo i posada su sretno doplovili na Lampedusu.
Zanimljivo, Lampedužani su srdačno dočekali Hvarane. Odmah su se dogovorili o
ribolovu, soljenju ribe i cijenama.
Lampedužani, kojih je tada bilo 700 i koji
su bili uglavnom siromašni ribari, bili su zadovoljni da je došao netko tko je
imao interesa za ribolov.
Ribari s otoka Lampeduse
Za dva mjeseca
Tomažo je napunio 300 barila srdela i vratio se u Hvar punoga broda. Kažu da se
toga dana na hvarskoj rivi našao grčki jedrenjak koji je odmah otkupio svu
ribu. Za ovaj pothvat čulo se po otoku i vremenom se stvorila prava otočka
flota koja će sljedećih pola stoljeća krenuti i do sjeverne Afrike i do Portugala.
Tradiciju su
nastavili Tomažova braća Juraj i Vicko Novak – Bonaparte. Pridružili su se i
Starograjani i Jelšani. Starogrojski jedrenjak Giuseppe secondo imao je brodski
dnevnik koji je sačuvan do danas. Iz njega možemo saznati sve radosti i teškoće
sredozemnih pothvata.
Hvarski brodovi
su lovili ribu po Sredozemlju tijekom 5. i 6.mjeseca, te bi se dogovorili sa
lokalnim stanovništvom za sljedeću godinu. Riba se lovila tzv. mrežama vojgama,
koje su se mogle spustiti na veće dubine. Lovilo bi se i po noći. A kad bi ulov
bio gotov, riba se vagala i odmah solila.
Brodski dnevnici
daju naslutiti kako su hvarski ribari živjeli. Strahovali su od epidemija kuge
i kolere koje su tada bile česte u sredozemnim lukama. U tim slučajevima
nazivali su sebe bijednicima i nesretnicima, a trebali su lutati do karantena,
pomiriti se sa pokvarenim teretom i prodajom ribe u bescijenje. Kretanje ljudi
po palubi za jakog nevremena moglo se obavljati samo uz pomoć rastegnutih
konopa. I barili su se mogli lako otkotrljati u more, pa ih se trebalo
pribijati za palubu i dodavati salamuru da se riba ne pokvari. Hvarani su ipak
bili vješti moreplovci, jer u 50 godina ekspedicija na Sredozemlju niti jedan
brod nije bio oštećen ni potopljen.
Vicenzo (Vicko) Novak i obitelj, oko 1880. (fotografija je obrnuta)
Oko 1870., deset
godina nakon što je Tomažo Novak prvi lovio ribu u Sredozemlju, ribolov se
proširio na sjever Afrike, u tunišku luku Mahdiju. Ulov je bio odličan, a
srdela se nije kvarila kad je bila posoljena, tako da se trgovina širila u
cijelom Sredozemlju – po talijanskim i grčkim lukama, čak i do Crnog mora. U
Mahdiji se znalo naći i sedam hvarskih brodova, a neke obitelji su se tamo i
preselile. Tako se Tomažev nećak Nikola doselio u Mahdiju, oženio se
Francuskinjom i s njom imao 8 djece. Nije poznato jesu li i oni naslijedili očev
posao.
Tomažotov brat
Vicko imao je sina Jurja, kojeg je poslao u Portugal da izvidi situaciju. Juraj
je javio ocu da ribolov u Portugalu traje cijele godine i srdele su se tamo
koristile za proizvodnju ribljeg ulja. Portugalci nisu poznavali soljenje ribe
kao Hvarani. Kada su Vicko i Juraj vidjeli pogodnost luka na jugu i jugozapadu
Portugala, otvorili su solione ribe u Lagosu, Portimau i Olhau. Štoviše,
naučili su Portugalce soliti ribu. Posao je cvjetao, a dva člana obitelji
Novak-Bonaparte su se tamo i oženili. Njihova djeca su živjela u raznim
dijelovima svijeta, i danas su još živi njihovi praunuci.
Priprema za soljenje ribe na hvarskoj rivi, 1927.
Pomorske veze
Hvarana sa Lampedusom, sjevernom Afrikom i Portugalom trajale su do 1905., kada
su parobrodi u potpunosti preuzeli prevlast. A i srdela se polako vratila u
Jadran.
Ovaj tekst samo je kratki pokušaj prisjećanja na slavne hvarske ribarske ekspedicije. Hvarani su
bili među najboljim izvoznicima slane ribe na Sredozemlju i danas Portugal
i Španjolska mogu zahvaliti obitelji Bonaparte jer ih je naučila soliti ribu.
Danas, kao i u
vrijeme Tomažota Bonaporteta, situacija u ribarstvu nije bajna. No nadamo se da
će i današnji ribari imati barem dio odlučnosti, upornosti i hrabrosti kao
Tomažo prije 150 godina.
Primjedbe
Objavi komentar