Sveti Antonij, hodte u kuću našu!
Kada kažemo
ljeto, vrlo vjerojatno su nam prve asocijacije turizam, mnogo ljudi, more,
sunce i neizostavne sparine i vrućine. No, i ne tako davno, Hvaranima je prva
asocijacija na ljeto značila nešto posve drugo. Bio je to blagdan sv. Antonija
Padovanskog, 13. lipnja, kada je za Forane u punom smislu riječi počinjalo
ljeto i sve ljetne radosti, od kojih je najveće bilo i ostalo plivanje.
Fra
Joakim Jaki Gregov, gvardijan franjevačkog samostana, odlučio je prije sedam godina, 2011., obnoviti precesjun za sv. Antonija, koji se posljednji put održao davne
1957.g.
No prije nego
što kažemo više o samom događaju, istaknut ćemo zašto je sveti Antonij toliko
omiljeni svetac, kako se njegov blagdan slavio u prošlosti, što je značio
Foranima i kako je danas.
Sv. Antonij
(Antun, Ante) rođen je 1195.
g . u Lisabonu kao Fernando Martins de Bulhoes. Isprva je
postao augustinac, no oduševio se za novoosnovani franjevački red. U Asizu je
susreo sv. Franu koji je isprva smatrao da je Antonij priprost i osrednje
nadaren mladić. No kad je čuo njegovu propovijed, sv. Frane se oduševio
njegovim govorništvom i povjerio mu odgojni rad u redu. Naučavao je u Bologni,
Montepellieru, Toulouseu i Padovi. Godine 1231. se razbolio i ubrzo umro, 13.
lipnja u 36. godini života. Legende bilježe da su u trenutku njegove smrti
djeca plakala po ulicama Padove, a zvona su sama od sebe počela zvoniti. Kada
mu je trideset godina nakon smrti tijelo ekshumirano, jedino mu se jezik nije
raspao i izgledao je kao u živog čovjeka - to se smatralo znakom njegova dara
propovijedanja. Svečev jezik se i danas čuva u relikvijaru u bazilici sv.
Antonija u Padovi. Njegova kanonizacija, odnosno proglašenje svecem, jedna je
od najbržih u povijesti - papa Grgur IX proglasio ga je svetim 30. svibnja 1232. g ., niti godinu dana
nakon smrti. Po mjestu smrti časti se kao sv.
Antonij Padovanski, dok ga portugalsko govorno područje slavi kao sv. Antonija
Lisabonskog. Zaštitnik je siromaha i zaljubljenih, a zaziva ga se u svim
nevoljama, osobito za pronalazak izgubljenih stvari. Najčešće se prikazuje s
ljiljanom i djetetom Isusom na rukama.
Sv. Antonij je
jedan od najpopularnijih svetaca, čemu su vjerojatno pridonijele i brojne
legende o njegovu životu. Priča se da ga je jedan heretik u Riminiju (iako
legende bilježe i druga mjesta) izrugivao da će povjerovati u Kristovu
prisutnost u Presvetom Otajstvu ako se njegov magarac pokloni pred istim. To se
i dogodilo sljedećeg dana dok je sv. Antonij nosio pričest bolesniku. Poznata
je i priča kako je sv. Antonij propovijedao ribama na rijeci Brenti kod Padove,
te ona kako je znakom križa učinio da mu otrovana hrana, koju mu je podvalio
neki heretik, ne naškodi.
Sv. Antonij
jedan je od najomiljenijih svetaca u Dalmaciji, a njegovo štovanje ponegdje čak
zasjenjuje štovanje Boga i Blažene Djevice Marije. Poznate su anegdote gdje, primjerice,
neimenovana starica moli Boga neka zamoli sv. Antu da joj pomogne u njezinim
nevoljama. Vjerojatno ne postoji mjesto u Hrvatskoj koje nema barem sliku ili
kip ovog sveca.
Blagdan sv.
Antonija, 13. lipnja, u Hvaru je oduvijek značio početak ljeta. Naime, prema
dugogodišnjoj tradiciji, djeca nisu smjela ići plivati dok sv. Antonij "ne bi
blagoslovi more.” Kako je zapisao Petar Novak Šišica (umro 1989.), jedan od hvarskih
kroničara i jedan od vlasnika hvarskog hotela Kovačić, na svečev blagdan su se
djeca iz predjela Burga i sv. Mikule natjecali tko će se više puta okupati u
uvali Križa.
Na blagdan sv.
Antonija održava se nekoliko misa u frotrih, uz blagoslov djece. Djeca, a i
odrasli nose bukete cvijeća – ljiljana, bakuka i levande. Ljiljan je simbol čistoće
i uzvišenosti, i vezuje se uz tipičan prikaz sv. Antonija sa djetetom Isusom u
naručju, a ljiljan bijele boje u Dalmaciji se naziva i cvijet sv. Antonija.
Bakuk, odnosno svetolin ili santolin, nalik je levandi po svojim svojstvima –
cvate u isto vrijeme, a služi kao sredstvo protiv insekata.
Možemo je
rekonstruirati prema sjećanjima starijih, prema sačuvanim
fotografijama, ali i prema zapisima tadašnjih Hvarana. Pokojni barba Zorko
Krajević, dugogodišnji sakristan Katedrale i vrsni poznavalac crkvenih običaja,
zapisao je kako je procesija izgledala:
Kreće
iz franjevačke crkve. Predvodi je redovito biskup. Ide uz more preko rive uz
mandrać, ispod gradskog sata skreće prema kući Jurić (kod oleandra) prema
koludricama gdje se daje blagoslov sa kipom. Nastavlja se kroz Grodu, mimo
katedrale, uz južnu stranu pijace pa kroz ulicu kuće Duboković i Babić, kroz
Burak. niz stepenice Kasandrić nazad u franjevačku crkvu. Kada je procesija
prolazila mimo koludrica pratila su je samostanska zvona, isto se tako slavilo
i na crkvu Duha svetoga i na katedrali kao i na Anuncijoti. Ta procesija je
bila jedna od najdužih procesija u Hvaru. Procesiju je pratila gradska glazba.
Kip su nosila četiri Antona u tonikama bratovštine sv. Križa.
A Petar Novak
Šišica u svojim zapisima piše ovako:
Iza 2.svj. rata bio je uveden lijep običaj da su
vlasnici ljetnih trata (mreža) svoje svićarice sa upaljenim fenjerima dovodili
u Križa i najlaganijom mogućom vožnjom motora pratili procesiju do Arsenala i
natrag do franjevaca, te nakon biskupovog blagoslova na kraju,
svićarice bi ravno krenule prema svojim ribolovnim
poštama na ribolov.
Iz ovog vidimo
koliko je procesija bila svečana i lijepa. No, zbog čega je ukinuta?
Nakon 2. svj.
rata vlast je ukinula nekoliko hvarskih procesija, te su uspjele opstati jedino
one za Veliki petak i Tijelovo. Procesija sv. Antonija nije odmah bila ukinuta,
uspjela je opstati sve do 1957. Petar Novak Šišica u svojim zapisima govori o
mogućem razlogu ukinuća:
Nakon 2.svj. rata, petrolej za ferale su ribari
dobivali uz neki regres. Tada se pričalo da je ljudima od vlasti bilo krivo da
se ovaj petrolej upotrebljava za vrijeme vjerskog obreda i da će uskratiti
regres. Govorilo se da bi ribari odgovarali da će ići za procesiju, pa makar
petrolej kupili i u šverc. Koliko je ovo istine, ne ulazim, ali znam da je
nakon nekoliko godina ova velebna procesija zabranjena od vlasti, uz
obrazloženje da smeta prometu. Znam da je tada bio vrlo neznatan automobilski
promet u Hvaru. A prigodom jedne ovakove procesije svojim sam ušima čuo, dok je
procesija prolazila ispod hotela Dalmacije: “Ovo je sramota što se događa i
dozvoljava na Hvaru! Ovo bi trebalo zabranit!” Dobio sam dojam da dotični
turista, koji je to rekao, nerado gledao veliko mnoštvo vjernika u procesiji,
dapače, da je radi svojih nazora bio veoma ljut.”
Nakon 1990.,
procesija nije bila obnovljena, sve do 2011. godin. Fra Jaki je odlučio obnoviti
procesiju, no uz manje izmjene. Naime, procesija kreće nakon mise u 6:30 ujutro, umjesto u večernjim satima, kako je nekada bilo. Put procesije je skraćen: prolazi rivom do tri skaline, te kroz glavnu ulicu Burga
natrag u frotrih.
Primjedbe
Objavi komentar