Budućnost na obiteljskoj fotografiji
Posljednjih
dana sve su oči uprte u odgovor na pitanje na koji će se način u ovim
okolnostima održati procesija Za križen. Iako ta noć pamti zabrane, da citiramo
izvrstan tekst don Ivice Huljeva, nijedan režim ni mijene povijesti nisu
prekinuli procesiju. Kad bi se to kojim slučajem dogodilo, bio bi to direktan
udar na srž identiteta našeg otoka. Recentna događanja i uvjeti iz kojih
proizlazi vrlo ograničen broj ljudi uz križonošu uvelike podsjećaju na 1943. godinu,
koja je snažno obilježila noviju povijest procesije Za križen.
U
mjestu Svirče te godine red za nošenje križa dolazi na Jurja Plenkovića
Didetovih. Svirče je i danas dovoljno maleno za raspoznavanje po obiteljskim
nadimcima. Jure ima 29 godina, a za nošenje križa zapisao ga je njegov otac
Ante, zavjetovavši se da će mu sin nositi križ ako se vrati živ i zdrav iz rata
u koji nije želio ići, ali je trebao odraditi svoju dužnost. Na Cvjetnicu 1941.
g. njemački bombarderi su napali Beograd, čime je započeo rat u Jugoslaviji.
Mnogo je ljudi s otoka Hvara bilo mobilizirano, uključujući Jureta, i bilo je
upitno hoće li se ići za križen. Rat se u tom trenutku odvija negdje daleko,
trebat će neko vrijeme dok Hvar ne postane dio krvavog, smrtonosnog kola, no
strah pušta svoje korijenje u tvrdo otočko tlo. Procesije ipak kreću u
neizvjesnu noć Velikog četvrtka, s ugašenim svjetlima i feralima i kućama i
crkvama u potpunom mraku. Iste te noći kapitulirala je stara Jugoslavija. U
feralima oprezno pale svjetla, no nedovoljna su za rastjerati tminu koja ima
doći.
Dvije
godine kasnije Jure prihvaća očev zavjet, ispunit će obećanje i ponijeti križ u
noć. No talijanska komanda, već neko vrijeme utaborena na otoku, zabranjuje
procesiju Za križen. Ante poznaje talijanski i njemački jezik još iz Velikog
rata (za koji su se nadali da će biti jedini rat u njihovom životu) i ranije,
te s ostalim križonošama i nekolicinom župnika odlazi u Jelsu, u talijansku
komandu. „Može, ali samo dvanaest ljudi, niti jedan čovjek više! Žene i djeca
ne smiju ići. Nema svjetla, bit će
koprifogo! Patrola će obilaziti ceste i putove cijelu noć. Vidimo li slučajno
veći broj od dozvoljenog, nećemo se ustezati uhapsiti vas i strijeljati“, kaže
komandant i uputi im strogi pogled koji traje više od vječnosti.
Svirče, 1943. Križonoša Juraj Plenković (Didetov)
Noć
je 22. travnja. Crkva sv. Marije Magdalene u Svirčima, koja je inače neobično
velika za jedno malo mjesto, prepuna je ljudi. Dva pjevača započinju mukli,
tužni napjev, drevniji od kamena, drevniji od otoka. Nut mislimo ovdan danas.
Plač i jecaji udaraju u kupolu. Ki na križu umri za nas. Juretu se utroba
spusti u pete, ali križ ide u noć. Uz njega su otac i barba, muškarci u bijelim
tonikama, poput Kristovih apostola koji su mogli odabrati razbježati se ili
pratiti učitelja do Kalvarije. U Svirčima i ostalih pet mjesta te noći bez prigovora
odabiru kalvariju. Dok na izlasku iz crkve Jure gleda uplakanu mamu, sestre i
tete, podsjete ga na jeruzalemske žene na slici križnog puta.
Ovo nije
normalno, misli Jure. Ljudi plaču, a noć je neobično mirna. Malo prije ponoći
izašli su iz Svirača, kratki poklon pred kapelicom sv. Antonija, nalik čuvaru
navrh sela, i prašnjavim i stjenovitim putem za Vrbanj. Čisto noćno nebo i pun
mjesec možda je, tek načas, prizivao one sablasne priče koje je Jure slušao kao
dijete i koje smo mi slušali kao djeca, o povorci mrtvaca koji su zaskočili
mladića na povratku s plesa da bi mu dali svijeću koja se ujutro pretvorila u
kost. Svjetla ferala su ugašena, šapat
Zdravo Marijo,
sveta Marijo
Zdravo Marijo,
sveta Marijo
ova četiri
ceroja i ova četiri koja nosidu kako da su četiri stražora sa puškon koja me
nosidu na višala
sada i na času
smrti naše amen
Vrbanj
ih nakratko grli uskim uličicama. I u ovoj crkvi plač. Još se može odustati,
kapitulirati, potpisati predaju. Na putu u Vrbosku srebrnkasta mjesečeva
svjetlost razlegla se po poljima, ali oni to ne primjećuju. Sve izgleda
prijeteće: masline, gomile, usamljeno stablo, tek propupala loza.
Zdravo
Marijo, sveta Marijo
izoć
ćedu iz kole, ubit ćedu nos
Zapisi
iz te godine svjedoče da se dosta ljudi svjesno i namjerno oglušilo o
zapovijedi talijanske komande. Na izlasku jelšanske procesije do prve postaje (Pitve), pridružilo se stotinjak mještana, u Svirčima ih je bilo 400, a ujutro, pri
odlasku iz Vrboske je u prvu uvalu ususret došla cijela Jelsa sa svim
raspoloživim procesionalnim instrumentarijem - svijećama, feralima i torcima. Ono
što znamo za svirašku procesiju jest da se hrabro pridružila teta Kota,
vjerojatno Juretova teta ili rodica. Nema je na fotografijama, ostala je u
pamćenju.
Sviraška
povorka ne zastaje. Vijuga proljećem probuđenim poljima, uspinje se do sv.
Jakova u Pitvama, na putu do Vrisnika već se čuju ptice u krošnjama, ti
izdajnički glasovi nadolazećeg jutra, bude se prije prvog tračka svjetla iznad
Biokova. Pred zoru je najtamnije i najhladnije. I u onoj tami, kroz crnu
koprenu koja prekriva mrtvo Kristovo tijelo, Jure ugleda mnoštvo.
Blijeda
svjetlost nazire se iznad Biokova. I on vidi prve vrisniške kuće, majku, sestre
i tete i cijelo Svirče sa svim instrumentima što se nose za križen. Sve su
iznijeli iz crkve i donijeli u Vrisnik. Ovo nije normalno, misli Jure. Vraćaju
se svi zajedno u niti dva kilometra udaljeno Svirče. Pokušavam zamisliti jesu
li išli cestom ili kroz polja, putem danas zaboravljenim. Kantaduri na povratku
posljednji put započinju mukli napjev:
Evo sam ti na
križ doša / vele muke jesam proša
Svirče, 1943. - križonoša Juraj, njegov otac Ante i barba Jakov
I sve se u tome
moglo razriješiti, u našoj svijesti očekivani happy end, savršeno logičan kraj
neizvjesnosti nakon mučne noći, no ova
procesija pokazala se tek uvertirom u Juretove muke. Nedugo nakon procesije
Jure i njegova dva brata odlaze u rat, u partizane. Sljedeće godine Za križen
se nije održao na otoku, već daleko na jugu, u zbjegu u El Shattu pod prašinom Sinajske
pustinje. Sviraški križ tamo je ponio Stipe Franetović Tičinih -pokazat će se kasnije - Juretov punac.
Pred kraj rata,
krajem ožujka 1945. na Biokovu je poginuo Juretov brat Jakov. Došaptavanja sva
ova desetljeća tvrde kako se nije radilo o nesretnom slučaju, već osobnom
obračunu. Ono što je ostalo od njegova tijela donijeli su u Svirče. Pogrebi u
ratnim uvjetima su brzi, bez puno dostojanstva i vremena za opraštanje. Na
povratku u kuću pronašli su oca mrtvog u postelji. Bolest koja je načela
ostarjelo tijelo, bezdan tuge zbog izgubljenog sina i drugog, Jureta, kojemu se
tada gubio svaki trag, presudili su Antetu.
Jure je za to
doznao nakon kraja rata. Možda se tad u njegovoj utrobi oteo krik nalik onom od
noći Velikog četvrtka prije dvije godine, kada je tamnim crkvama lebdio jecaj
kantadura: Jer ti nosim tužne glase, sinka draga već predaše.
Uporna svitanja,
zavjeti šutnje, prikupljanje ostataka života u dane koji su im ostali zatomili
su sjećanja na rat. Križevi su ostajali vjerni noći Velikog četvrtka, njih šest
u koje su svake godine uprte oči otoka, a otkad je veća zainteresiranost medija
i UNESCO-a, i oči cijelog svijeta. U kući obitelji Plenković - Didetovih tek su
dvije slike na zidu: jedna prikazuje petnaest muškaraca: križonoša i još
desetorica odjeveni su u bijele tonike, a četvorica u tamna odijela. Na drugoj
slici njih je tri: križonoša Juraj, njegov otac Ante i barba Jakov.
Ante Plenković
- Didetovih moj je pradjed, otac none s majčine strane. Juraj je moj praujak.
Nona ne počiva daleko od oca i braće. Na sviraškom groblju u onoj drevnoj
tišini i zaboravu neispričanih priča uvijek čujem onaj mukli jecaj koji me
povezuje s njima:
Tvoga križa sveti znamen
nek bude varh svih nas
amen.
Primjedbe
Objavi komentar